wykorzystanie danych w procesie komercjalizacji nieruchomości
wykorzystanie danych w procesie komercjalizacji nieruchomości

Dane rynkowe odgrywają kluczową rolę w procesie komercjalizacji nieruchomości. Są niezbędne do podejmowania trafnych decyzji inwestycyjnych, optymalizacji strategii marketingowych, czy dostosowania oferty do oczekiwań najemców. Efektywne wykorzystanie informacji rynkowych minimalizuje ryzyko związane z brakiem popytu na komercjalizowane powierzchnie. Pozwala też na zwiększenie osiąganych zysków.

Źródła danych i ich znaczenie

W przypadku nieruchomości komercyjnych podstawą analizy rynkowej są wiarygodne dane. Pochodzą one z raportów branżowych, rejestrów transakcji, baz  stawek czynszowych, a także analizy popytu i podaży w danej lokalizacji. Ważną rolę odgrywają również dane geoprzestrzenne, analizy demograficzne oraz monitoring konkurencji. Zbieranie i analizowanie tych informacji pozwala zrozumieć trendy rynku, a nawet przewidywać jego przyszłe zmiany.

Segmentacja i profilowanie najemców

W procesie komercjalizacji nieruchomości, dzięki analizie danych identyfikuje się najbardziej obiecujące branże najemców i tworzy się szczegółowe profile tych najbardziej pożądanych. Pozwala to na lepsze dopasowanie oferty – zarówno pod względem funkcjonalnym, prawnym, jak i cenowym. Analiza zachowań poszczególnych grup docelowych najemców umożliwia również dostosowanie przestrzeni do potrzeb tych będących targetem obiektu. Dla przykładu może chodzić o podział na startupy, korporacje, czy operatorów coworkingowych i zbiorcze preferencje poszczególnych grup.

Dynamiczne zarządzanie strategią komercjalizacji

Rynki nieruchomości ulegają ciągłym zmianom – zarówno pod wpływem trendów ekonomicznych, jak i społecznych. Bieżące śledzenie danych rynkowych pozwala nie tylko na skuteczną komercjalizację, ale też na szybkie reagowanie na zmieniające się warunki, np. w procesie rekomercjalizacji. Można to zrobić poprzez modyfikację strategii cenowej, zmiany w warunkach oferty powierzchni, czy intensyfikację działań promocyjnych. Tu również wybór sposobu działania będzie uzależniony od posiadanych informacji. Obecnie proces ten staje się wręcz niezbędny i przestaje stanowić przewagę konkurencyjną. Zaczyna dotyczyć też nawet drobniejszych inwestycji. W dobie cyfrowej transformacji coraz więcej narzędzi umożliwia bowiem automatyzację tego procesu, zmniejszając przewagę wynikającą z doświadczenia i wiedzy zarządcy.

Technologie wspierające analizę danych

W procesie analizowania i przetwarzania danych rynkowych wykorzystywane są zarówno ogólne platformy analityczne, jak i wyspecjalizowane rozwiązania dla sektora nieruchomości. W coraz szerszym zakresie wykorzystuje się również technologię AI i proces uczenia maszynowego – zwłaszcza w celu prognozowania popytu i optymalizacji ofert.

Do najważniejszych narzędzi należą:

Największe polskie bazy danych: REDD, Baza Cen Cenatorium i AMRON;

CoStar, Moody’s CRE, EG Radius – globalne bazy danych i platformy analityczne oferujące informacje o trendach czynszowych, pustostanach, poziomach absorpcji powierzchni, transakcjach najmu i inwestycjach;

CBRE Polska, JLL Polska, Knight Frank Polska – polskie oddziały globalnych firm doradczych oferujących wyniki własnych analiz;

Tableau, Power BI, Google Looker Studio – narzędzia Business Intelligence do wizualizacji i analizy danych;

ArcGIS, MapInfo – systemy informacji przestrzennej wykorzystywane do analiz lokalizacji;

Przykładowe zastosowania danych rynkowych

Browary Warszawskie (Echo Investment) – wykorzystanie danych GUS, raportów JLL oraz analizy ruchu pieszego pozwoliło dostosować inwestycję do miejskiej klasy średniej i szybko skomercjalizować powierzchnie biurowe oraz gastronomiczne.

7R City Flex Łódź – dane geoprzestrzenne oraz analizy logistyki miejskiej umożliwiły zaprojektowanie przestrzeni „last mile”, które przyciągnęły najemców jeszcze przed zakończeniem budowy.

Fabryczna Office Park (Inter-Bud, Kraków) – wykorzystanie analiz sektora SSC/BPO (m.in. ABSL, CBRE) pozwoliło pozyskać takich najemców jak ABB czy MAN, co przełożyło się na wysoki poziom komercjalizacji.

The Edge, Amsterdam – The Edge, biurowiec zlokalizowany w Amsterdamie, uchodzi za jeden z najbardziej inteligentnych budynków biurowych na świecie. Generuje zerowe zużycie energii netto i produkuje 102% konsumowanej przez siebie energii. Jego ocena w systemie BREEAM-NL wynosi 98,36%. Proces jego komercjalizacji był ściśle powiązany z wykorzystaniem zaawansowanych analiz danych. Wykorzystano tu m.in. czujniki zbierające dane o zachowaniach użytkowników, preferencjach dotyczących temperatury, światła czy sposobu korzystania z przestrzeni wspólnych. Informacje te posłużyły do optymalizacji layoutu biura, oszczędności energetycznych i tworzenia maksymalnie komfortowego środowiska pracy – co znacząco przyciągnęło najemców z sektora technologicznego i konsultingowego. Efekt? Od momentu oddania obiektu do użytku żaden jego użytkownik nie poskarżył się na warunki pracy. W chwili obecnej 72% pracujących w biurowcu chwali sobie, że aplikacja mobilna umożliwia im sterowanie warunkami otoczenia. Zaś ważną, dodatkową korzyścią dla kluczowego najemcy – firmy Deloitte – okazał się fakt, że  zyskał on w Holandii opinię niezwykle atrakcyjnego pracodawcy.

Dane jako przewaga konkurencyjna

Żyjemy w erze gdy zalewa nas potop przeróżnej informacji. Przewagę zyskują ci gracze rynkowi, którzy potrafią trafnie zdefiniować obszary strategicznie ważne dla podejmowanych decyzji biznesowych i właściwie wykorzystać pozyskane dane. Skuteczna komercjalizacja nieruchomości na każdym etapie opiera się dziś na umiejętności jak najtrafniejszego wykorzystania informacji w praktyce. Począwszy od planowania inwestycji, przez działania marketingowe przy pozyskiwaniu najemców, po utrzymanie z nimi długoterminowych relacji opartych na obopólnych korzyściach. Równie ważne jest wykorzystanie nawet nieoczywistych trendów rynkowych do zyskownego funkcjonowania, a nawet rozwoju obiektu. Na dane nie należy bowiem patrzeć po prostu jak na liczby. To bardzo szczegółowa mapa rynku, gdzie najszybciej do celu trafiają ci, którzy najtrafniej wytyczają trasę.

Inne artykuły o komercjalizacji nieruchomości

Dobre praktyki – zarządzanie nieruchomościami komercyjnymi
Czytaj dalej
Nowe wyzwania komercjalizacji w erze pracy hybrydowej
Czytaj dalej
Historia polskich organizacji zarządców nieruchomości komercyjnych
Czytaj dalej
Mały najemca w dużym obiekcie
Czytaj dalej
Rola ESG w procesie komercjalizacji nowoczesnych nieruchomości
Czytaj dalej

0 comments

Wpisz komentarz

    HP P PH@